Aktiva lektioner

Få inspiration:


Olika form av undersökningar(surveys/polls/clicker):

Man kan tex använda socrative  för att få igång en diskussion som engagerar hela klassen. Nedan har du en kort instruktionsfilm till Socrative.


Fördelen med socrative är att du kan infoga en bild till Quizzet. Om du vill använda socrative så skaffa först ett konto och när du sedan är inloggad så importerar du lätt Quizzen mha soc-id nedan:
  • Tal (för år 8) SOC-1740833
  • Tal (för år 7)  SOC-448539
I Google så kan man skapa formulär som man mha ett sk skript tex Flubaroo lätt omvandlar till ett självrättande test.

Så här skapar man ett formulär:


I filmen nedan visas hur man använder Flubaroo.



Tyvärr funkar inte "öppna frågor" bra till självrättande tester. Om eleverna tex ska lägga till 1 km till  29 699 km så kommer programmet att säga att alla svar utom 29700 km är fel. Dvs "29 700 km", "29700km", 29700 osv. Svarar eleven inte PRECIS som det inmatade svaret så uppfattas det som fel. Detta kommer man runt om man istället använder sig av kluriga flervals alternativ.

Själv är jag mera intresserad av olika forms av POLLS dvs man slänger ut en fråga i klassen tex vad betyder 2 upphöjt med 3? Eleverna får sedan välja bland tre svarsalternativ tex a) 5  b)   6   c)  9

Efter att alla elever har röstat så tar man en diskussion om hur de har tänkt som har röstat på de olika alternativen. Sedan ny omröstning osv och ny diskussion.

För detta ändamål har jag (ännu) inte hittat rätt verktyg. Just nu kör jag Mentimeter och Polleverywhere



Om man vill arbeta med en mera allmän fråga i klassen så passar Answergarden bra.




Använda surveys som självrättande prov


Många elever behöver inför tex ett prov få en feedback på hur det ligger till med deras kunskaper. Av ovan nämnda surveys (Mentimeter, Polleverywhere, Answergarden, Google formulär med scriptet Flubaroo, Socrative) så kan man bara infoga bilder i Socrative och Google formulär. Socrative kräver att läraren är inne samtidigt. Inte så praktiskt. Testmoz  kräver inte att eleven och läraren är inne samtidigt. Men att infoga bilder går inte. Man får adresser till testen som man måste samla någonstans. Tex på en blogg.



Det känns fortfarande inte som om jag har hittat det perfekta redskapet. Kvar att testa under läsåret finns:




Låta eleverna välja redovisningsform:



  • Tankekartor i Xmind . Skolverket har gjort en bra instruktionsfilm hur man använder Xmind.
  • Fräsiga Presentationer i Prezi
  • Tidslinjer i Dipity
  • Webbsända tex en redovisning som eleverna gör live på nätet mha Bambuser  för tex föräldrar
  • Eleverna spelar in en redovisning med sin mobil och laddar upp den till sitt Youtubekonto. Eleven delar sedan länken med sin lärare. Kanske ngt för elever som har ångest vid redovisningar? 
  • Eleven skapar en film mhh sin Prezi/powerpoint/google presentation etc genom skärminspelningsprogram som Screencast-O-Matic  (SOM)

  • Appen Explain Everything till ipad.Det är den appen jag spelar in mattefilmerna med. Eleverna kan göra en redovisning hemma och koppla appen till sitt Youtubekonto. När filmen är uppladdad så mailar eleven länken till läraren. 

Fördela ordet:


För att alla elever ska vara på hugget och få en rättvis fördelning av ordet i klassrummet så kan man använda tex en app som heter "pick me". Man skapar en grupp och fyller på med sina elever. Sedan fungerar appen som en slumpgenerator och slumpen avgör vem som får ordet.

På PC finns det flera webbaserade alternativ tex ITG webtools





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Verktyg för att skapa film på CB

Efter att ha stött på problem idag med wevideo (filmerna kunde bara vara max 3 min i gratisversionen) så har jag i eftermiddag letat nya gra...