Lära dig mera om ipad:
Facebookgrupper om ipad:
Appsamlingar etc:
Lite grundläggande appar: (i de fall det inte är en app finns det en länk som du kan lägga på hemskärmen)
Doodle -(genväg till http://doodle.com/sv/ ingen App: för att boka in tex utvecklingssamtal
ABC-notes-om du gillar post-its, Calenmob-en kalender-app, TeachersPick -för att göra grupper, AirHorn- Få uppmärksamhet/spara rösten. PickMe-fördela ordet
|
Skapa slutna grupper i Facebook/Google+, Videokonferens i Skype/Facetime/Hangout, Webbsända i Bambuser/Podcast, Dela ut dokument på ett smidigt sätt i Google Classroom- Ingen app utan du når den via https://www.google.com/edu/classroom/ |
Olika appar för att köra Exit Tickets -Answergarden- öppna frågor, Mentimeter -både öppna frågor och styrda alternativ(ingen app, en genväg till www.mentimeter.com), ProProffs- köra egna små tester som är självrättande |
Exempel på hur jag använder IKT och Ipad i NO:n.....
- Genomgångar spelar jag in i förväg mha Appen Explain Everything eller skärminspelningsprogrammet Screen-cast-o-matic (SOM). Ibland förväntas eleverna titta i förväg på dessa filmer (s.k Flippad undervisning), andra gånger tittar de om de har varit frånvarande eller inför ett prov.
- Genomgångarna organiseras på bloggen efter avsnitt i kursplanen. Eleverna når bloggen genom att lägga den på hemskärmen på ipaden.
- När eleverna ska jobba i grupper så använder jag Appen TeachersPick och Appen Pick Me för att fördela ordet. PickMe fungerar som en slumpgenerator.
- I början eller slutet på en lektion så använder jag ibland en sk. Exit Tick. Answergarden (finns även som app) och Mentimeter är redskap för att få återkoppling av hur eleverna har förstått lektionen.
- Inför prov så gör jag självrättande Quizz i ProProfs där eleverna kan öva om och om igen för att nöta in basfärdigheter.
- I år 9 så skriver de arbeten och lab.rapproter i Google Drive på PC och i år 7 så kommer jag att börja snart med lab.rapporter mha Appen TouchDocs. I höst har Google lanserat en ny tjänst som heter Google Classroom. Denna tjänst fungerar som ett mellanting mellan Facebook och driven. Kommer nog att utnyttja denna tjänst för att dela ut ett dokument på ett smidigt sätt till alla elever på en gång.
- Kommunicera med eleverna gör jag i deras slutna Facebookgrupper. Nytt för hösten är att för min klass 9D så har vi startat en öppen Facebooksida och skapat en låtasaselev (familj9d) vilket gör att de kan nu se provschemat. Detta är uppskattat av föräldrarna.
- Det som skiljer arbetssättet med en ipad i jämförelse med en PC är utbudet av appar. Det dröjer nog några månader till innan vi känner att vi har landat i val av appar för att träna färdigheter som multiplikationstabellen och att vi har hittat vägar till att arbeta i Google drive lika smidigt som på en PC. De lärare som är mentorer har dessutom tillbringat många kvällar med utvecklingssamtal, så de har nog inte kommit igång med sina ipads i undervisningen.........
Utvecklingsmöjligheter som jag tänker testa i framtiden:
- Podcasta (sända liver över nätet) tex eleverna redovisningar/föräldramöten
- Spela in en Hangout (videokonferens) för att bedöma tex muntliga delen på NP i ma
- Eleverna kanske kunde jobba hemma på en ÖMSAdag och Skypa med oss istället.
- Hangoutar/skypar ett utvecklingssamtal. Tex om ena föräldern bor i Norrland.
- Elever med svårigheter får speciella appar att jobba med
- Skapa elevbloggar för tex praon där de redovisar sina erfarenheter och kamratbedömer genom inlägg på varandras bloggar
- Eleverna själva får skapa Quizz till varandra. Hur de formulerar frågorna säger mig som lärare mycket om hur de har förstått ämnet
- Skapa en kemiklubb på Elevens val där man tillsammans med eleverna filmar kemiexperiment och lägger ut på en youtubekanal.
- Ber eleverna hitta en app för att träna en viss färdighet, istället för att jag alltid bestämmer val av app.
- Jag väljer vilket kunskapsmål (tex lära sig om hur sjukdomar påverkar kroppen) och eleven väljer redovisningsform.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar