Hjälpmedel




Redskap som eleven själv styr över:

Talsynteser: Här finns det både gratisversioner och betalversioner (tex appwriter). I betalversionerna så kan man oftast variera mera. En talsyntes kan ha inbyggd ordprediktion (dvs att man får en lista med ord som föreslås). Detta kan fler än de elever som har dyslexi ha nytta av. Här är en kort film hur Appwriter fungerar:


Redovisa/lämna in muntligt: med hjälp av en skärminspelare så kan eleven redovisa muntligt istället för skriftligt.


Skriva med rösten i Google docs: om eleven sitter i ett tyst rum så kan man aktivera "Vocie Typing" så skriver Google åt en. Fungerar hyfsat, man får en grundtext som man sedan får redigera och sätta ut

Välja ett typsnitt som underlättar i webbläsaren för dyslektiker. Gå till webbstore och sök på OpenDyslexic. Här är en film som visar hur det fungerar.



Vad läraren kan bidra med:

  • Förlängd provtid gynnar elever som läser långsamt. Gärna om det finns möjlighet att eleven startar provet tidigare än alternativet att eleven sitter kvar längre vilket blir utpekande.
  • Andra redovisningsformer tex muntliga prov och inlämningar. Ett redskap för skärminspelning (tex Snagit eller Screencastify) kan vara ett smidigt sätt att redovisa tex en lab.rapport muntligt istället för skriftligt.
  • Att man arbetar med checklistor där eleven får struktur. Så här kan en checklista för lab.rapporter se ut. Mårten Sahlen har skrivit en bra bok om formativ med checklistor och även Dylan William beskriver hur man kan stötta med checklistor.
  • Om man använder ett läromedel så kan man använda Inläsningstjänst. Här är ett klipp om grunderna i inläsningstjänst.
  • Kaizena. Istället för att lämna skriftliga kommentarer när man jobbar i driven så kan man installera ett tillägg som heter Kaizena som gör att man kan lämna en ljudinspelning inuti ett Google docs dokument. Både eleven och läraren måste ha tillägget installerat. Här ett klipp hur det fungerar.
  • Leta efter video/ljud-klipp på Youtube och erbjuda eleverna en annan källa istället för en skrift.
  • Scanna in papperkopior så att de blir digitala och kan användas med en talsyntes. Appwriter tillsammans med pdf
  • Sammanfatta arbetsområden i form av tankekartor. Med tankekartor så blir det mindre text och det (kan) bli lättare för eleven att se helheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Verktyg för att skapa film på CB

Efter att ha stött på problem idag med wevideo (filmerna kunde bara vara max 3 min i gratisversionen) så har jag i eftermiddag letat nya gra...