SAMR

Efter att ha jobbat ett tag med 1-1 så börjar man fundera på vad är nästa steg? Hur vet man att man är inne på "rätt" spår? Blir inlärningen verkligen bättre med en dator? Frågorna är många och det är nog bara sunt att vara självkritisk. Trots allt valde jag ju lärarbanan för att jag såg att det fanns SÅ mycket som behövde bli bättre i skolan. Även lärarna.

Efter drygt 3 år i en 1-1 satsning så känner jag att SAMR-modellen får mig att fundera på vilka uppgifter/aktiviteter leder till ett omvärderat lärande?



skolyftet så tycker jag att det här exemplet är talande för vad det nya lärandet handlar om:

"NYHETSBEVAKNING

Traditionellt upplägg: Hitta en tidningsnotis i dagstidningen om något som hänt i världen. Fäst den på en världskarta och märk ut orten med en nål. Presentation i klassen.
S Ersättning: Tryck ut en tidningsnotis från internet och markera platsen på Google Maps. Presentera i klassen.
A Förbättring: Hitta en nyhetshändelse från en lokal dagstidning och/eller en nyhetssändning på internet. Sök upp och markera platsen på Google Maps. Zooma in stegvis ända till gatuvy och utforska området. Presentation för klassen.
M Förändring: Som föregående steg, men skriv dessutom en sammanfattning som du använder som underlag för inspelning av ett nyhetsinslag om händelsen. Samla klassens olika inslag till en hel nyhetssändning, diskutera innehållet och skapa förklarande nyhetsankartexter. Lägg ut nyhetssändningen på skolans ämnesblogg.
R Omdefiniering: Som föregående steg, men använd dessutom sociala medier till att hitta någon i nyhetsområdet för att göra en intervju via Skype där personen berättar om händelsen ur sitt perspektiv." källa skolyftet

Titt som tätt så kommer det nya pedagogiska idéer som snabbt får stor genomslagskraft. Helt plötsligt så ska alla elever jobba med temaarbete, flippa classrummet och nu SAMR-modellen. För mig så handlar det om att ta det bästa från alla modeller och skapa en varierad undervisning. SAMR för mig får mig att funderar över typen av uppgifter som jag ger mina elever. Om jag skulle skatta var jag själv är på SAMR-trappan så är jag en hoppare mellan trappsteg. Ibland högt upp (men inte på det fjärde steget) och ibland väldigt basic. Man måste jobba traditionellt med att nöta in färdigheter. Men också ge eleverna en utmaning.

Tänker försöka att samla på mig bra uppgifter/frågeställningar här på denna fliken för att se om jag kan komma närmare ett "omvärderat lärande"............


  • Ställa en fråga  direkt till en forskare. 
  • Mha skärminspelningsprogram förklara tex ett begrepp som växthuseffekt. Fördelen är att man behöver inte lägga krutet på att bilderna som eleverna gärna gör om man utgår ifrån en färdig bild. Tips på gratis bildbanker med CC.
  • Flera elever jobbar samtidigt i samma dokument oberoende var de befinner sig fysiskt. Funkar i google docs och prezi. Läraren kommenterar i Google docs fortlöpande. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Verktyg för att skapa film på CB

Efter att ha stött på problem idag med wevideo (filmerna kunde bara vara max 3 min i gratisversionen) så har jag i eftermiddag letat nya gra...